Sunday, March 28, 2010

زرتشت نوین

کمک کنید ایران را از زندان دروغ و خرافات رها کنیم. برای جلوگیری ازشستشوی مغزی نسل جوان و تجاوز بیشتر آخوندها و اطرافیانشان به حقوق ایرانیان من پیشنهاد برپایی مکتب یا آیینی نو بر اساس آموزه های زرتشت را که همان اندیشه نیک گفتار نیک و کردار نیک است داده ام. به نظر من می تواند گامی موثر در خردگرایی و زدودن خرافات باشد. نظر شما چیست؟ و بلاگی نیز به همین منظور راه اندازی شده. لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید. newzartosht@gmail.com
باشد که با همیاری یکدیگر گامی موثر در بیرون راندن اهریمن دروغ و خرافات از کشور برداریم.

پیشنهاد برپایی مکتبی نوین بر اساس زرتشت کهن. نظر شما چیست؟


نظر و قوانین پیشنهادی خود را بیان کنید تا در بالاترین به بحث و رای بگذاریم. امروز درصد قابل توجهی از ایرانیان به این نتیجه رسیده اند که دین اسلام با اینکه بنا بر گفته آخوندها کاملترین دین است ولی نه تنها راه رستگاری و آسایش ما ایرانیان نیست که در بسیاری موارد موجب عقب ماندگی کشور ما و کشته شدن شدن بهترین جوانان ایران شده که نمونه آنرا در جنگ خانمان سوز که خمینی آنرا نعمت می خواند دیدیم. در قرآن آمده که در دین اکراه و اجباری نیست ما بر اساس همین آیه می خواهیم دین مان را خودمان انتخاب کنیم. بر اساس سه اصل اندیشه نیک گفتار نیک و کردار نیک مکتب زرتشت نوین را آغاز کنیم و قوانین این مکتب را بر اساس نیاز روز و خرد نسل امروز تدوین نماییم. مکتبی که در آن هیچ چیز و هیچ کس مقدس نباشد و مبنای قوانین آن انسان خرد گرای امروز باشد. مکتبی که سازندگی صلح آرامش و شادی را در جامعه بحران زده ما گسترش دهد. یادمان باشد که موبد و روحانی را به طور کامل کنار بگذاریم در غیر اینصورت روز از نو روزی از نو دوباره استبداد دینی را حاکم خواهند کرد.




116 اندرز از يكي از بزرگان ايران باستان كه حدود300 سال قبل از ظهور اسلام ميزيسته



1- ۱ اي پسر من نيكو كار باش نه بدكار زيرا زندگاني انسان جاودان نيست و هيچ چيز از كردار نيك لازمتر نمي باشد.

2- آنچه را كه گذشته است فراموش كن و به آنچه كه نرسيده رنج و اندوه مبر.

3- به رئيس و سردار خود گستاخ مباش و در خدمت استوار بايست, آچه بر خود نيك نداني به ديگران نيز نيك نشمار با رئيسسها و دوستان به يگانگي برخورد كن.

4- خود را به بندگي كسي مسپار.

5- از هر كس كه با تو كينه ورزد و خشم گيرد كناره جوي

6- هميشه و همه جا به خدا توكل كن و دوستي با كسي كن كه بيشتر به تو سود رساند

7- به فرمان يزدان و امشاسپندان گوش كن و رفتار نما

8- هر چه شنوي به عجله و بيهوده مگوي

9- زن و فرزند خود را تحصيل علم بازمدار تا غم و اندوه به تو نرسد و پشيمان نشوي

10- بيهوده مخند

11- قبل از جواب دادن تفكر كن

12- هيچ كس را تمسخر مكن

13- با مرد بدكار هم راز مشو

14- با مرد خشمگين همراه مشو

15- با فرومايه مشورت مكن

16- با مست هم خوراك مشو

17- از پست فطرت و بداصل قرض مگير و وام مده زيرا تنزيل زياد بايد داد و همواره بر در خانه تو بايستد و كسان بگمارد و اين براي تو زيان بزرگي است.

18- مرد بدچشم را به معاونت خود قبول مكن.

19- مال خود را به مرد حسود نشان نده

20- از پادشاهان فرمان ناحق مخواه.

21- از مرد سخن چين و دروغگو سخن مشنو.

22- در مجازات مردم كينه مورز

23- در معبر عام مجادله نكن.

24- با مرد بسيار متول هم خوراك مشو

25- رادمرد را مزن.

26- براي جاه و مقام مجادله مكن

27- با مرد پاك نظر, كارآگاه, هوشيار و نيكخو مشورت كن

28- در جنگ اگر مسئوليتي به عهده تست بسيار مواظب باش

29- از مدد قوي, متمول و كينه ورز دور باش

30- با مرد اديب دشمن مباش

31- با مرد نادان راز مگوي

32- حضور دانشمندان را گرامي دار و از ايشان سئوال كن و جواب بشنو

33- به هيچ كس دروغ مگو

34- از بي شرم مال مگير

35- به نزد بدكار چيزي گرو مگذار

36- نه به راست نه به دروغ هرگز سوگند مخور

37- چو خواهي عروسي كني اول مال فراهم كن

38- خود براي خود زن انتخاب كن

39- تا تواني مردم را به زبان ميازار

40- اگر در پي مال و مكنتي اول آب و زمين بخر زيرا اگر ثمر ندهد اصل آن باقي است

41- به ضرر و دشمني كسي راضي مشو

42- تا حدي كه مي تواني از مال خود داد ودهش نما

43- كسي را فريب مده تا دردمند نشوي

44- پيشواي نيك را گرامي دار و سخنش بپذير

45- جز از خويشان و دوستان چيزي از كسي وام مگير

46- دختر شرمگين را دوست بدار و او را به مرد هوشيار و دانايي به عروسي ده زيرا مرد دانا و هوشيار مانند زمين نيكي است كه چون تخم در آن بكارند حاصل نيك و فراوان از آن به عمل آيد.

47- سخن را آشكارا بيان كن

48- بدون انديشه سخن مگوي

49- بر خلاف قانون به كسي وام مده

50- با زن فرزانه و شرمگين عروسي كن و او را دوست بدار

51- مردي را به دامادي خود برگزين كه نيكخو, درست و دانا باشد, اگر بسيار مسكين است بسيار عيب نيست مال و مكنت از يزدان برسد

52- مرد فقير و بينوا را تمسخر مكن شايد تو نيز روزي بينوا شوي

53- اگر تو را فرزندي است به مدرسه بفرست و به تحصيل علم بگمار زيرا علم ودانش چشم روشن است

54- سخن بموقع بگو زيرا بساتكلم بهتر از خاموشي و بسا خاموشي بهتر از تكلم است

55- مرد راستگو را براي پيغام بفرست

56- فرومايه را اعتنا مكن و شخص محترم را در پايه اش پاداش رسان

57- خوش صحبت باش

58- شيرين گفتار باش

59- منش خود را نيك بدار

60- از نيك كرداري خود غره مشو ورجز مخوان

61- به رئيسها و پادشاهان خيانت مكن

62- از مرد بزرگ و نيك سخن بپرس

63- با دزدان معامله مكن و آنها را گرفتار نما

64- از دوزخ ياد آور و كسان را به انصاف مجازات كن

65- از هر كس و هر چيز مطمئن مباش

66- فرمان خوب ده تا بهره خوب يابي

67- بيگناه باش تا بيم نداشته باشي

68- سپاس دار باش تا لايق نيكي باشي

69- با مردم يگانه باش تا محترم و مشهور شوي

70- راستگو باش تا استقامت داشته باشي

71- متواضع باش تا دوست بسيار داشته باشي

72- دوست بسيار داشته باش تا معروف باشي

73- معروف باش تا زندگاني به نيكي گذراني

74- دوستدار دين باش تا زندگي به نيكي گذراني

75- مطابق وجدان خود رفتار كن كه بهشتي شوي

76- سخي و جوانمرد باش تا پاك و راست گردي

77- زن ديگري را فريب مده تا روانت گناه كار نگردد

78- با مرد قدر نشناس و ناسپاس معاشرت مكن

79- روح خود را با خشم وكين آلوده مساز

80- در هر گفتار و كار تواضع و ادب را فراموش مكن

81- هرگز ترشرو و بدخو مباش

82- در انجمن نزد مرد نادان منشين كه تو را نادان نشمارند

83- در مجالس در صدر منشين تا تو را از آنجا بلند نكنند و به جاي پايين تري بنشانند

84- به مال و مكنت كسي چشم مينداز زيرا مال و خوشي جهان مانند مرغي است كه از اين درخت به آن درخت نشيند و به هيچ شاخي نماند.

85- نسبت به پدر و مادر خود فرمانبردار باش زيرا مرد تا پدر و مادرش زنده اند مانند شيري است كه آسوده در بيشه غنوده و از هيچ كس بيم ندارد

86- دختر خود را به شوهر هوشيار و دانا ده

87- اگر خواهي از كسي دشنام نشنوي كسي را دشنام مده

88- تند و عصباني مباش زيرا مرد عصباني مانند آتش است كه در بيشه برافروزد و تر و خشك را با هم بسوزاند

89- با مردي كه پدر و مادر از او ناخشنودند همكار مباش تا گناهكار نباشي

90- براي شرم و ننگ مرتكب گناه مشو

91- دو رو وسخن چين مباش

92- در انجمن نزد دروغگو منشين

93- چالاك باش تا هوشيار باشي

94- سحر خيز باش تا كار خود را به نيكي به انجام برساني

95- دشمن كهنه را دوست نو مساز زيرا دشمن كهنه مانند مار سياه است كه بعد از صد سال انتقام را فراموش نكند

96- دوست كهنه را گرامي دار و در دوستي او استوار بايست

97- يزدان را ستايش كن و دل را شاد ساز تا يزدان نيكي تو را بيافزايد

98- حكمرانان را نفرين مكن زيرا آنان پاسباتات مردم هستند

99- اي پسر من بشنو تو را مي گويم كه بهترين بخشش ها تعليم و تعلم است زيرا مال و مكنت زوال پذيرد و چهار پايان بميرند ولي دانش و تربيت باقي ماند

100- در حفظ دين بكوش زيرا سعادت روحاني از آن برسد

101- هميشه روح خود را به ياد دار

102- براي نام خود از كسب و كار احتراز مكن

103- دست از دزدي و كاهلي و هوا و هوس نفساني بدار زيرا هر كس كه نيكي كند پاداش نيكي يابد و هر كه بدكار گشت به سزاي سخت خواهد رسيد.

104- هر كس كه براي ديگران چاه كند در آن افتد

105- مرد پارسا در آسايش ماند و بدكار هميشه گرفتار اندوه است

106- اگر چه افسون مار خوب بداني ولي دست به مار نزن تا تو را نگزد

107- اگر چه شناوري به خوبي داني ولي زياد در آب مرو تا غرق نشوي

108- با هيچ كس و به هيچ آيين پيمان شكني نكن كه آسيب به تو نرسد

109- مال كسي را تاراج مكن و به مال خود مياميز

110- مغرور و خودپسند مباش زيرا انسان مغرور چون مشك پر باد است و اگر باد آن خال شود چيزي باقي نماند

111- مردم داراي همان خويي هستند كه از زمان شير خوارگي خود كسب نموده اند

112- هيچ فرازي بدون نشيب و هيچ نشيبي بدون فراز نيست

113- چون خوشي رسد بسيار خوشنود و غره مشو و چون سختي رسد غمگين و افسرده مباش زيرا هر خوشي يك ناخوشي و هر نيكي يك بدي در پي دارد

114- خوراك زياد مخور

115- از هر خوراك مخور و زود به زود به مجلس عيش بزرگان مرو كه پسنديده نيست

116- اي پسر من تو را مي گويم بهترين چيزها براي سخاوت تعليم و تربيت مردم است.





سرودهاي جاودانه زرتشت پيامبر خرد گرا و اندیشمند ايران باستان


مهندس محمد حسن خواجه عبداللهي


زندگي نامه:

بشريت مديون انسانهاي دانا و دانشمند است. بزرگترين خدمات را دانشمندان به بشر كرده اند. آنان چه از نظر مادي چه از نظر معنوي اثرات غيرقابل انكاري را بر زندگي انسانها گذاشته اند. يكي از اين دانشمندان پزشك و فيلسوفي بود كه دست كم بيش از 1000 سال قبل از تولد مسيح و 1600 سال قبل از تولد محمد (ص)، در سرزمين اهورايي ايران زاده شد، به نام اشو زرتشت يا زرتشت پاك كه به معناي روشنايي زرين است. زرتشت را مي توان با سوادترين فرستاده آفریدگار از نظر علوم مادي دانست، به همين دليل است كه علاوه بر تاثير بر اعتقادات معنوي اثر شگرفي نيز بر زندگي ايرانيان گذاشت. در آن زمان و در آن بخش از ايران كه اين بزرگمرد آنجا زاده شد دو اشكال اساسي وجود داشت در روش زندگي و دين:

اشكال اجتماعي جامعه آن روز ايران اين بود كه آنان صحرا گرد بودند و دائم در سفر. اين روش زندگي فرصت پيشرفت فرهنگ و متمدن شدن را از مردم گرفته بود. زيرا زندگي آنان از را شكار اداره مي شد، بيابانگردي نيز مشكلات خاص خود را داشت و بيابانگردان براي مبارزه با مشكلات از جمله حمله حيوانات وحشي مجبور بودند هميشه سلاح همراه خود داشته باشند. بعلاوه گاه ناچار بودند براي سير كردن شكم خود به ساير قبايل دستبرد بزنند. اين روش خشونت را در زندگي آنان نهادينه كرده و آنان را از فرهنگ و تمدن به دور مي داشت.

اشكال ديني اين بود كه روحانيون و كاهنان مذهب چندخدايي را كه در آن نيروهاي طبيعي مانند خورشيد وماه و آب و… مورد پرستش قرار مي گرفت تبليغ و ترويج مي كردند. آنان با فريب دادن مردم آنها سركيسه مي كردند. روحانيون با اعتقادسازي براي مردم ساده لوح آنان را وادار مي كردند تا دارايي هاي گاه ارزشمند حتا هنري خود را به عنوان نذر براي خدايان به روحانيون بدهند تا از عصبانيت خدايان در امان بمانند. مردم بيچاره چارپايان خود را نيز نذر خدايان مي كردند و اين روشي بود براي سير كردن شكم كاهنان دين قديم. چارپاياني مانند گاو و گوسفند كه نه تنها مردم را با شير خود تغذيه مي كردند بلكه در كشت و زرع نيز مي توانست يراي شخم زدن زمينها يا حمل بارهامورد بهره برداري قرار گيرد. مراسم مذهبي پرستش خدايان نيز بسيار وقت گير و مشكل بود كه همراه با باده گساري بود.

زرتشت همزمان در جبهه مي جنگيد هم تلاش كرد كه روش زندگي مردم را تغيير داده و آنانرا به اسكان و شكل دادن شهرها تشويق مي كرد و هم آنان را نسبت به غلط بودن اعتقاداتشان آگاه مي ساخت. او گفت اي مردم پرستش خدايان چندگانه را كنار بگذاريد. آفريدگار اين جهان يكي است و او اهورا مزدا است. اهورا مزدا در لغت به معناي هستي بخش داناست، كه فردوسي بزرگ او را با نام خداوند جان و خرد مي خواند. او سعي كرد تا مردم را از دغل كار بودن كاهنان ديني آگاه سازد و به مردم مي گفت خدايي كه من مي شناسم و اهورا مزدا نام دارد نيازي به نذر و نياز ندارد، چارپايان و دارايي هاي خود را براي خود نگهداريد آنان را به كاهنان و روحانيون ندهيد، چارپايان سودرساني مانند گاو را قرباني نكنيد. همانگونه كه انتتظار مي رفت و در هر جامعه اي نيز اتفاق مي افتد در مقابل اين تغيير اعتقادات ايستادگي شد و دو گروه به مقابله با زرتشت برخاستند. عده زيادي ناآگاهانه و عده كمي آگاهانه. مردم عادي بدليل اعتاقاداتي كه براي آنها ساخته شده بود و ترس از اينكه مبادا روگرداني از پرستش خدايان و نذري ندان براي آنها، خدايان را عصباني كرده و بلاهايي بر سر آنان نازل كند كه ترسيدن مردم از دين و عصبانيت خدايان توسط كاهنان و روحانيون در زندگي آنها نهادينه شده بود. عده كمي نيز كه همان كاهنان و حكمرانان بودند آگاهانه با زرتشت به مخالفت برخاستند. آري آموزش هاي زرتشت و بيداري ملت نان آنانرا كه دستشان در يك كاسه بود آجر كرده و آنان را كسب كار باز مي داشت، كسب و كاري كه جز با ناآگاه نگه داشتن مردم و ترساندن مردم از دين و خدايان پنداري ساخت دست ذهن باهوش ولي فرصت طلب و سودجوي كاهنان امكان پذير نبود. از ديگر خلاقيت هاي زرتشت اين بود كه انجام مراسم مذهبي پرستش خدا را تغيير داده و به مراسم ساده بدل نمود. البته آنچان كه در تمام اديان مشاهده مي شود با مرگ آوردنده دين، آن دين توسط افرادي كه خود را كارشناس دين معرفي كرده و از اين راه ارتزاق مي كنند به بيراهه مي رود تا جاييكه گاه در مسيري خلاف جهت اوليه قرار مي گيرد. در دين زرتشت ميز همين اتفاق افتاد و در زمان ساسانيان كتابي به نام ونديداد نوشته شد كه حاوي روش هاي بسيار سخت و وقت گير در پرستش اهورامزداست. البته استفاده از اين كتاب در بين زرتشتيان ايران كنارگذاشته شده.

آري زرتشت را مي توان پايه گذار تمدن و شهرنشني در ايران ناميد. اسكان و يك جا نشيني باعث مي شد تا خصوصيات خشن از زندگي انسان دور گردد و روح افراد لطيف تر شده و به انسانيت نزديكتر گردند. با اسكان و پرداختن به كشاورزي، مردم اطمينان بيشتر به تامين غذاي خود داشتند و راه نيز براي كسب علم و دانش كه لازمه ترقي و پيشرفت بود هموار مي گرديد.

در باره زندگاني زرتشت مانند هر فرد بزرگ ديگري افسانه هايي ساخته اند ولي او يك فرد عادي بود مانند ساير افراد روي اين كره خاكي و مانند همه ما از پدر و مادري متولد شد و يك زندگاني عادي داشت. اين يكي از اشكالات بشر است كه نمي خواهد قبول كند كه بزرگان افرادي عادي بوده اند كه با تلاش و پشتكار خود بزرگ شده اند و هميشه سعي مي شود تا بزرگان را به غلط به نيروهاي ماوراي طبيعي و خارقالعاده مسلح كنند. او از سن هفت تا پانزده سالگي به يادگيري علم طبابت پرداخت. در جنگي كه در گرفت به ميدان رفت ابتدا جنگيد ولي سپس دست از جنگكشيده و به مداواي مجروحان پرداخت تابه جاي زخم زدن زخم ها را التيام بخشد. زرتشت در 30 سالگي با احساس مسئوليت قلبي و دروني كه با آن خدا را شناخته بود به راهنمايي مردم برخاست كه اصطلاحا گفته ميشود به پيامبري مبعوث شد.

اطلاعات بدست آمده در رابطه با زندگي زرتشت از كتاب گاتهاست كه بخشي از اوستا است كه گفته مي شود سروده خود زرتشت است. او تلاش بسيار نمود تا در اعتقادات و روش زندگي مردم اصلاحاتي انجام دهد. گفته مي شود او جان خود و خانواده اش را در خطر ديده و مجبور به مهاجرت گرديد. آنگونه كه در گاتها آمده او به دربار شاه بلخ كه در آن زمان ويشتاسب نام داشت رفته و دين و تفكرات خود را به وي عرضه كرد. ويشتاسب نيز دين و تفكرات زرتشت را پذيرفت. با ازدواج جاماسب وزير كاردان ويشتاسب با دختر زرتشت زمينه براي انتشار انديشه هاي زرتشت در جامعه فراهم گرديد. زرتشت در سن 77 سالگي هنگامي كه در آتشكده مشغول عبادت اهورامزدا بود كشته شد. عده اي را عقيده بر اين است كه مزار شريف در افغانستان كه بنابر اعتقادات محلي آرامگاه علي (ع) امام اول شيعان است، محل خاكسپاري زرتشت است. زيرا هم آرامگاه علي (ع) در نجف است و هم انتساب مكانهاي مقدس و آرامگاه اشخاص بزرگ قبل از اسلام به ائئمه و پيامبران يهود كه در قرآن از آنها به نيكي يادشده روشي بوده براي حفظ آنان از خطر تازيان يا برخي از هموطنان جاهل متعصب.

دين زرتشت اصل دارد كه عبارتند از:

1. هستي و يكتايي اهورا مزدا

2. پيامبري اشوزرتشت

3. رستگاري انسانها در پيروي از انديشه، گفتار و كردار نيك

4. جاوداني روان

5. پاداش كارهاي نيك و كيفر كارهاي بد در هر دو جهان

6. روز رستاخيز

7. آزادي گزينش راه نيك و بد

كتاب ديني زرتشتيان اوستا است. اوستا شامل پنج بخش است كه عبارتند از يسنا، ويسپرد، زند، پازند، خرده اوستا و نديداد.

باارزش ترين بخش اوستا گاتها مي باشد. تفاوت گاتها و كتب ساير اديان در اين است كه ساير اديان كتب ديني خود را كلام خداوند مي دانند ولي در دين زرتشت گاتها را سروده خود زرتشت مي دانند. رزتشت در همه جا مي گويد: من راه اشويي و پاكي را كه موجب رستگاري شماست به شما نشان مي دهم، اندسشه نيك، گفتار نيك و كردار نيك موجب بهروزي شما خواهد بود. آنچه را كه من مي گويم با خرد خود بسنجيد و اگر گفتار مرا با خرد خود سازگار دانستيد از من پيروي كنيد.

يكي از كلماتي كه در گاتها بسيار بكار رفته خرد است. زرتشت همه جا از پيروان خود مي خواهد كه آنچه را مي شنوند در ترازوي خرد خود قرار دهند، با خرد، فهم، دانش و شعور خود آنرا بسنجند و در صورتي آنرا بپذيرند كه عاقلانه بوده و با خرد همخواني داشته باشد. گاتها پيروي كوركورانه را از هر كس كه باشد مردود مي داند. در گاتها هرآنچه كه غير منطقي است غير قابل قبول معرفي مي گردد.

بر اساس دستورات زرتشت انسان همكار خداوند در سازندگي جهان است و زرتشتيان بايد براي خدمت به همه مردم جهان آماده باشند. يكي از سروده هاي زرتشت كه در نمازهاي روزانه آنان خوانده مي شود چنين است: اي اهورامزدا مرا ياري فرما كه در سازندگي جهان و شادي جهانيان كوشا باشم.

يكي ديگر از تفاوتهاي دين زرتشت و ساير اديان اين است معجزه و انجام كارهاي خارق العاده نه انجام مي شود و نه قابل قبول است. زرتشت نه خود معجزه اي داشت و نه به معجزه اعتقاد.

از تفاوتهاي ديگر دين زرتشت با ساير اديان در اين است كه ترك دنيا و موهبتهاي مادي آن مردود است. بر اساس دستورات زرتشت موهبتهاي مادي دنيا را اهورامزدا آفريده تا انسان از آتها لذت ببرد. در اين دين رياضت كشيدن و روزه گرفتن مردود است.

در اين دين به كشت و كار و سازندگي تاكيد فراوان شده است. برترين انسانها كساني هستند كه بتوانند محصول بيشتري توليد كنند و جامعه را ثروتمند كنند، چون جامعه ثروتمندتر قوي تر است و توانايي بيشتري براي مقابله با دشمنان دارد.

آتش:

يكي از ماركها و برچسب هاي ناشايستي كه به پيروان دين زرتشت زده مي شود اين است كه آنان را به دروغ آتش پرست مي نامند. دليل آن نيز اين است كه زرتشتيان رو به آتش خدا را عبادت مي كنند و همانطوريكه خانه سنگي كعبه قبله گاه مسلمانان است، آتش نيز قبله زرتشتيان است. پس آيا مي توان مسلمانان را سنگ پرست ناميد. البته خير.

آتش و آتشكده دو خصوصيت مادي و معنوي دارد. بطور حتم خصوصيت مادي آن از اهميت بيشتري برخوردار بوده. همانكونه كه مي دانيم آتش در زندگي ما نقش بسيار مهمي به عهده دارد و در صورت عدم وجود آن زندگي فلج خواهد شد. نمونه بارز آن استفاده از آتش در تهيه غذاست. در گذشته هاي دور با توجه به عدم اختراع كبريت، در هر شهري آتشكده اي برپا مي شده. هر كس مي خواسته آتش روشن كند مقداري از آتش آتشكده را به خانه مي برده و با آن آتش روشن مي كرده. دولت نيز موظف بوده تا اين آتش هميشه روشن نگه دارد. همانگونه كه پرستار از بيمار خود پرستاري مي كند در ايران باستان نيز افرادي بوده اند كه وظيفه پرستاري از آتش و جلوگيري از خاموش شدن آنرا به عهده داشته اند. پس ايرانيان پرستار آتش بوده اند نه آتش پرست. با توجه به اينكه آتشكده ها مكاني عمومي و هميشه روشن و گرم بودند مكان اجتماعات مردم بود. مردم در آنجا جمع مي شده و علاوه بر شور و مشورت عبادت خداي يگانه يا همان اهورا مزدا را نيز انجام مي داده اند. اينكه عده اي مي گويند با تولد حضرت محمد (ص) آتش آتشكده فارس خاموش شد به هيچ وجه پذيرفته نيست چون در آن آتشكده خدايي پرستش مي شد كه محمد(ص) 40 سال بعد به اعراب معرفيش نمود.

براي آتش سه خصوصيت معنوي ارائه مي كنند:

1. آتش سودرسان است و در اكثر جنبه هاي زندگي نقش دارد.

2. آتش سربلند است و هميشه رو به بالاحركت مي كند.

3. آتش بدليل گرماي آن همه ميكروبها را مي كشد پس پاك و پاك كننده است.

بر اساس آموزشهاي زرتشت سه فرشته به نامهاي سروش، رشن و مهر وظيفه ثبت اعمال و گفتارهاي انسان و همچنين قضاوت در مورد اعمال و گفتار انسان را در مقايسه با كردار و گفتار راستين به عهده دارند.

در دين اسلام پلي وجود دارد به نام پل سراط كه رستگاران به راحتي از آن مي گذرند ولي بدكرداران را به جهنم مي فرستد. در دين زرتشت نام اين پل جينوت (Jinvat) است.

در زمان كنوني يكي از مهمترين دل مشغولي هاي بشر حفظ محيط زيست است. در دين زرتشت به حفاظت از محيط زيست تاكيد فراواني شده است. آب، خاك، هوا و آتش عناصري هستندع7ت كه بدليل اهميت آنها در زندگي بشر از سوي دين زرتشت به عنوان عناصر مقدس نامگذاري شده شده اند و پيروان دين را از آلودن آتها بر حذر داشته اند.

از نظر همخواني با متن حقوق بشر دين زرتشت نسبت به ساير دين ها در رده بالاتري قرار دارد. كورش بزرگ كه بر اساس نظر علامه طباطبايي در سوره كهف قرآن كريم از او به نيكي ياد شده بر اساس تعليمات همين دين بود كه نخستين فرمان جهاني حقوق بشر را كه اكنون در موزه بريتانيا نگهدري مي شود صادر نمود. در اين دين حقوق زن و مرد با هم برابر است. دختر و پسر هر دو در سن پانزده سالگي به بلوغ مي رسند. در اين دين ويرانگري، عدم توليد، تقليد و منفي نگري اهريمني است ولي توليد، آفرينندگي، خلاقيت و مثبت انديشي اهورايي است.

يكي از بزرگترين گناهان در دين زرتشت دروغگويي است. در اين دين جبري وجود ندارد و هركس با اعمال خود سرنوشت خويش را رقم مي زند.

بر اساس آموزشهاي زرتشت اهورامزدا خشم نمي كند، انتقام نمي گيرد و ويران نمي كند. اهورا مزدا فقط آفريننده خوبي هاست و بدي ها در صورت نبود خوبي ها آشكار مي شوند.

در اين دين خوبي ها و بدي ها با هم دائم در جنگند و در نهايت خوبي بر بدي پيروز خواهد شد.

بر اساس تعليمات اين دين دست بردن به شمشير و اتكا به زور براي گسترش دين مردود است زيرا دين نوعي انديشه است و انديشه را بايد با گفتگو و تبليغ آموخت نه شمشير.

زرتشت فلسفه اي بسيار قوي ارائه نمود. نويسندگان كلاسيك يونان، فيثاغورث را كه قبل از افلاطون مي زيسته، شاگرد مكتب زرتشت مي دانستند

19 comments:

  1. چیز خوبی را پیشنهاد کردی
    حتااگر دین نداریم بگوییم که زردتشتی هستیم تا ننگ این دین اسلانی برگردن ما نباشد
    حداقل دین زردشتی ایرانی است و از آن خودمان است
    درود بر زردشت و ایرانیان

    ReplyDelete
  2. مکتب من يک قانون بیش ندارد و آن اينست: هر آنچه بر خود نمي پسندی بر ديگران روا مدار! اين يک قانون تا کنون برای ایجاد یک زندگی پر از صلح و آرامشی برای من مکفی بوده! پیروز باشید.

    ReplyDelete
  3. din man dine hoquqe bashar hast , mobade mobadan ham haman velayate faqih hast , manzore shoma ro ham az inke din Iraniha bode hhala ma zartoshti beshim dark nemikonam , ensan bashim ve be ensaniyat ve madaniyat rojo konim , shoma ham har sereshti entekhab koni omidvaram ke bashariyat ve madaniyat made nazeret bashe, din bar asase nejad ve keshvar nist , eteqad bayad bashe. ,

    ReplyDelete
  4. سالهای زیادی است که مذهب اسلام هیچ گونه نقشی در زندگی من ندارد .گفتار نیک رفتار نیک پندار نیک همیشه با من از بچگی بوده و همیشه پدر و مادرم این ۳ اصل را به ما گوشزد میکردند ،هیچ چیز زیباتر از این ۳ کلام در زندگی انسان نقشی ندارد

    ReplyDelete
  5. بسیار طرح بیهوده و دور از منطقی است. اشکالاتی که در باصطلاح زرتشتیگری وجود دارد راه را برای باورمندی خردمندانه بدان بسته است. مشکل از اسلام نیست که بخواهیم یک دین یا شبه دین را جایگزین آن کنیم، مشکل از کسانی است که برای سوء استفاده ی شخصی دین و در این مورد اسلام را وسیله قرار داده اند و همین اشکال در زمان ساسانیان نیز وجود داشت و امتیازات فراوانی که برای موبدان قایل شده بودند مردم را از زرتشتیگری بیزار کرده بود. برای اندیشمندان محتوای یک عقیده یا دین مطرح است نه عملکرد سوء استفاده چیانی که خود را به آن عقیده می چسبانند و از حماقت مردم سوء استفاده می کنند. آیا عملکرد پاپ ملاک مسیحیت است، مگر ژان پل دوم نبود که به هنگام حمله ی آمریکا و انگلیس به عراق به بهانه ی کشف سلاح های کشتار جمعی، که هیچگاه کشف نشدند! برای آمریکا و انگلیس دعا کرد؟ مگر در اسراییل از دین یهود سوء استفاده نمی شود؟ مگر کمونیست ها به اسم عقیده و مرام ا شتراکی دیکتاتوری وحشتناکی بپا نکردند که مردم آلمان شرقی با هزاران ترفند و کلک از آنجا فرار و به آلمان غربی پناهنده می شدند و عکس آن شاید هیچگاه روی نداد.

    ReplyDelete
  6. دین اونی نیست که اختراع کنی و هر جور دلت میخواد شکلش بدی و مثلا بگی هیچ چیز مقدسی نباید توش وجود داشته باشه، بلکه دین یک حقیقته که باید کشفش کنی یعنی باید مغزت رو به کار بندازی و تحقیق کنی تا به حق و یا دین حقیقی برسی.

    ReplyDelete
  7. هویتی که روزی با وحشیگری و ایجاد ترس از ما گرفته شد باید برگردد به جای اولش زرتشت خودش هم میگفت که من بیامبر نیستم ولی رستگاری دنیا را در این سه چیز میبینم کردار . گفتار و بندار نیک ما ایرانیان بایدبه هویت خود که در جهان انسانیت و اخلاقمداری حرف اول را میزند نه دین برگردیم تا این همه بچه ناخلف در مکتب ناخلفان به بار نیایند

    ReplyDelete
  8. be in migan kur kardane cheshm bejaye dorost kardane abru. mage in mubed-haye zartoshti nabudand ke dast dar daste hukumat shirye june mardome iran ro mikeshidand. mage faghat ashraf-zadeha wa farzandane mubedan nabudand ke haghe tahsil dashtand?

    ReplyDelete
  9. besyr bimani bod.gerami shoma age az vazheye dine islam zarbe khordeiid,che dalili darad ke zibaihaye dine behi ra dr ghalebi digar bejoii.na aziz ba khodetan ro rast bashid,ma ra be hale khod bogzarid va be eslametan chaspid ma be zartoshti bodane khod deshadim va eftekhar mikonim.va on aghaii ke az fesade darbare sasani goftand ,khoshhalam ke shoma hanoz gereftar yek mosht doroghe tarikhi hastid ke mosalmanan dar zehne shoma kardean,khahesh mikonam shoma ham be eslametan bechaspid ke az dast naravad,piroz bashid

    ReplyDelete
  10. Iranians original religion is Zoroastria.It is very important to show the world what we believe and which values can be found in this very ancient religion. It is our responsibility to keep and pass it to the next generations.

    ReplyDelete
  11. دین مگیر بی دین بگرد هرچند که دین ارزان بود

    هرکدامین دین که گیری دشمن انسان بود

    ReplyDelete
  12. با عرض ادب خدمت نگارنده اين مقاله٠ بسيار جالب و لذت بخش هست زماني كه ايرانيان شروع به شك و سوال كردن در باره دين وارداتي اعراب ميكنند و بدنبال الترناتيوي بجاي اين مرام خشك و بدون انعطاف و بدون محبت ميباشند٠ ولي سوال من اينكه چرا اصولا و بطور حتم ما بايد يك مذهب يا مرام يا دين داشته باشيم ؟ چيزي كه سو استفاده از ان بسيار اسان و با نتايج فاجعه بار همراه ؟ ايا از چاله اي به چاله ديگر پريدن نشاني از سعادت است ؟ ايا معتقد بودن به منشور حقوق بشر و كمك و همكاري با سازمانهايي از قبيل گرين پيس و يونيسف و امثال انها ارزش كمتري از بخاك افتادن و ورد خواندن و غيره داره ؟؟ قبول كنيم كه سطح رشد فرهنگ در ايران هنوز با استانداردهاي جهاني فاصله داره و جايگزيني هرگونه دين و فرقه با سلام در دراز مدت همان ميوه اي را ميدهد كه اسلام داد٠

    ReplyDelete
  13. ايا معتقد بودن به منشور حقوق بشر و كمك و همكاري با سازمانهايي از قبيل گرين پيس و يونيسف و امثال انها ارزش كمتري از بخاك افتادن و ورد خواندن و غيره داره
    پاسخ نگارنده مطلب:
    من نگفته ام که به خاک بیفتیم و ورد بخوانیم. دوم شما دقیقا همان سخنی را گفته اید که من خواسته ام. این سخن شما: (معتقد بودن به منشور حقوق بشر و كمك و همكاري با سازمانهايي از قبيل گرين پيس و يونيسف و امثال انها) پیشنهاد بسیار خوبی برای این مکتب نوین و در راستای اندیشه گفتار و کردار نیک است.
    از شما خواهشمندم ما را تنها نگذارید. پیشنهادات خود را مطرح کنید عیوب ما را هم بدون هیچگونه تعارف گوشزد کنید.

    ReplyDelete
  14. با سلام مجدد و تشكر بابت جواب نگارنده مقاله٠ هموطن منهم با شما همكلام و همقيده هستم زماني كه شما چاره كار را دوري از دروغ و خشونت اين فرقه و مرام و بازگشت به خويشتن خويش و كنكاش در تاريخ كهن خود ميجوييد٠ ولي از انجايي كه مار گزيده از ريسمان سياه و سفيد وحشت داره و از انجايي كه در كشور ما اعتقاد داشتن به اديان كه نه نتها اسلام بلكه ديگر اديان حالتي متعادل نداشته و ندارد و نخواهد داشت و هميشه به سمت خشونت و حذف ديگر اعقايد كشيده شده و ميشه پس بهتر همان كه لااقل از درسهاي ٣٠ سال گذشته عبرت بگيريم و به ياد داشته باشيم بجاي تجويز يك دارو براي همه ميتوان همه را به حال گذاشت تا پس از تجربه و مطالعه خودشون دواشون را پيدا كنند٠ وگرنه حقير هيچ گونه مخالفتي با انسان شريفي همچو زرتشت ندارم و همان قدر كه براي حافظ و امير كبير و مصدق و فروغ فرخزاد و ندا اقا سلطان احترام هستم كه براي زرتشت٠

    ReplyDelete
  15. دوست گرامی درصد زیادی از افراد جامعه ما ترجیح می دهند دین داشته باشند. پس بهتر است مکتبی به روز به مردم معرفی شود. دلیل استفاده ابزاری از دین تقدس است من نوشته ام که در این مکتب نوین هیچ چیز و هیچ کس مقدس نیست. به منشور حقوق بشر هم که پایبندیم. کمک کنید کشور را از اهریمن دروغ برهانیم.

    ReplyDelete
  16. با سلام مجدد خدمت نگارنده٠ جواب شما را خواندم كه نوشته ايد٠٠٠٠٠ درصد زیادی از افراد جامعه ما ترجیح می دهند دین داشته باشند. پس بهتر است مکتبی به روز به مردم معرفی شود. ٠٠٠٠٠٠٠٠٠دوست گرامي متاسفانه درصد زيادي از افراد جامعه هم به مواد مخدر سنتي مثل ترياك معتادند٠ ايا بهتر است كه ماده مخدره به روز به انها عرضه شود ؟؟؟؟ مقصود كلام حقير اين است كه ايا ما متوجه قدرت فاجعه افريني مذاهب و فرقه ها و قدرت تخريب انها را براي نسلهاي متوالي تجربه نكرده ايم ؟؟؟ ايا شما انچنان خوشبين و پاك سرشت هستيد كه همگان را مثل خود پنداشته و اميد به معجزه از اين مذهب جايگزين شده داريد ؟؟؟؟ غافل از اينكه تا زماني كم سواد و بيسواد در اين مرز و بوم هست نان هيچ شيادي بخصوص از نوع مذهبي اجر نخواهد شد ؟؟؟ ايا بهتر نيست بجاي اپ ديت كردن يك مذهب كهن شروع به مروري بيطرفانه و سوال و كنكاش در رابطه با تاريخ خود بكنيم ؟؟؟

    ReplyDelete
  17. سلام بر شما اول اينكه آيا براستي تمام اسلام وتمام زرتشت را مطالعه نمودي و پي به برتري زرتشت بر اسلام بردي؟ يا از روي تعصب ولجاجت چنين پيشنهادي نمودي؟ دوم خيلي از ماها رفتار نيك گفتار نيك كردار نيك را شنيديم وتمام اديان چه الهي وچه غير الهي به اين سه نكته اشاره دارند منتهي مشكل بر سر تعيين مصداق آنهاست كه چه چيزي نيك وچه غير نيك است؟ سوم اگر اسلام دين دروغ و خرافه است بد نيست به كتاب ونديداد مراجعه بفرماييد تا خودتان بفهميد كدام دين ،دين دروغ و خرافه است. چهارم تمام دين به اخلاق تنها نيست بلكه دين در زمينه هاي مختلف زندگي بايد برنامه داشته باشد تا انسان به راه درست رهنمون گردد. پنجم در طول تاريخ افراد زيادي تلاش كردند دين ساختگي تحويل مردم دهند اما با مطالعه ي تاريخ انسان درميابد كه تمام تلاش آنها عقيم مانده پس بيهوده خود را به رنج مده.ششم اسلام كه پيغمبرش الهي وكتابش معجزه جاودان است وكسي نتوانسته مانند آن بياورد دين خرافه است يا دين جديدي كه شما ميخواهي باه اسم زرتشت نوين ارايه دهي درحالي كه تو نه پيغمبري نه به پيغمبري دسترسي داري ؟پس توهمات وخيالات واهي خود را به اسم دين نو و خالي از خرافه به ديگران ارايه نده

    ReplyDelete
  18. جناب علی این اسلامی که شما ازش دم میزنی همه ما با پوست و خونمان بدبختی هاشو چشیدیم. میتونی اینهمه جنایات که بعد از اسلام در ایران اتفاق افتاد را فراموش کنیم. حتی در زمان حیات پیامبر اسلام هم برده داری رواج فراوان داشت. چیزی که پیامبر قبل از به قدرت رسیدن مذمت می کرد. برای ایرانی اسلام چیزی به جز بدبختی نیاورد. بی تردید بعضی از انسانها بدون دین خودشان را معلق و بی محتوا مبینند. پس بهتر است که چیزی که خودمان داشتیم و فراموشش کردیم دوباره بازبینی بشه و قوانینش به روز بشه که جایگزینی برای اعتقاد مذهبی مردم باشه. ولی همیشه این اعتقادات رو باید از حکومت دور نگه داشت تا آلوده قدرت نشه. من با نگارنده کاملا موافق هستم و امیدوارم در کارش موفق باشه. به اونهایی هم که هنوز اسلام رو دوست دارند توصیه میشه برای خودشون نگه دارن و اجازه بدند مردم خودشون در مورد دینشان تصمیم بگیرند. نه ایکنه در خیابونا با چماق دین بر سرشون بزنند که یک وقت فراموش نکنند که مسلمونند و برده های هزارو چهارصد ساله.
    یکی از قوانین این مذهب نو باید توارثی نبودن آن باشه و به کودکانمون اجازه انتخاب بده که فکر کنند و بعد تصمیم بگیرند .
    اسلامیون عزیز چیزی که بیشتر از همه به دینتان ضربه زده رفتار و گفتار و اعتقادات خرافه خودتونه پس از کس عصبانی نباشید. دین مثل کالا در بازار میمونه که مردم باید اگر کسی بهترشو عرضه کرد برند و بخرند. کسی نمیتونه که چماق دستش بگیره و به همه بگه فقط همینی که من میفروشم باید بخرید.
    لطفا کمی منطق رو هم در نظر بگیرید.
    با تشکر از زرتشت عزیز که به ما یادآوری میکنه چیزی رو که داشتیم ولی فراموش کردیم. پاینده باشید.

    ReplyDelete
  19. به یزدان که گر ما خرد داشتیم
    کجا این سرانجام بد داشتیم

    ReplyDelete